Aanbesteden van schoonmaak: “Goed uitvragen van kwaliteit is lastig”

Er is bij de inkoop van diensten als schoonmaak steeds meer oog voor kwaliteit, maar toch is de prijs in veel gevallen alsnog doorslaggevend. Met als resultaat dat er nog te vaak wordt geconcurreerd op arbeidsvoorwaarden. Uit de gesprekken tijdens de online talkshow van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag wordt duidelijk dat er nog veel winst is te behalen.

Er is meer aandacht gekomen voor kwaliteit bij de inkoop van schoonmaak, maar we zijn nog niet waar ik zou willen zijn”, trapt Kees Blokland, founding father van de Code, de talkshow af. Hij zit aan tafel bij gastvrouw Anne Megens, adviseur beleid en strategie bij werkgeversvereniging AWVN. Samen met Piet Adema, voorzitter van Schoonmakend Nederland, en Tuur Elzinga, voorzitter van vakbond FNV, buigt hij zich over de stelling dat kosten niet meer leidend zijn tijdens het inkoopproces

“Vooral in het goed uitvragen van kwaliteit is nog ruimte voor verbetering”, vervolgt Blokland. “Je moet geen standaard, algemene kwaliteitsvragen stellen. Want daar krijg je dan ook algemene antwoorden op, die heel erg op elkaar lijken. Daardoor kunnen schoonmaakbedrijven niet meer onderscheidend zijn op kwaliteit en dan is prijs alsnog hetgeen wat de doorslag geeft. Denk dus goed na over de antwoorden die je graag zou willen zien, op zo’n manier dat inschrijvende partijen in hun antwoord het verschil kunnen maken.”

Adema haakt daarop in: “Onze leden, de schoonmaakbedrijven, hebben ook het gevoel dat prijs in de meeste gevallen nog altijd doorslaggevend is. Kwaliteit en de manier waarop dat gewogen wordt blijft een uitdaging. Tegen inkopers zou ik willen zeggen: vraag het stevig en scherp uit. En heb ook het lef om de prijs te betalen die bij jouw gewenste kwaliteit hoort. Dat komt iedereen ten goede.”

Elzinga herkent het beeld dat de ondernemersbelangenbehartiger schetst. “Als opdrachtgever wil je kwaliteit, professionaliteit en ook een bepaalde sociale norm. Of de mensen bij jouzelf in dienst zijn of bij een extern schoonmaakbedrijf; uiteindelijk zijn het allemaal collega’s van elkaar die op dezelfde werkvloer aan het werk zijn. Daar zijn bepaalde sociale normen voor nodig."

"De Code Verantwoordelijk Marktgedrag kan daar zeker bij helpen en heeft vooral in de schoonmaak al een grote bijdrage geleverd", vervolgt hij. "Maar toch zie ik nog veel concurrentie op arbeidsvoorwaarden. Dat gaat dus ten koste van de werknemers. Er is dan gekozen voor een bepaalde kwaliteit, maar in the end zijn er toch minder uren voor het schoonmaken van dezelfde toiletten.”

Bron: Servicemanagement

Terug naar overzicht